Informatie over leningen

Voor alles omtrent geld lenen



  • De meeste advertenties op het gebied van leningen en kredietverstrekkingen voldoen aan de normen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dat maakte de toezichthouder dinsdag bekend aan de hand van een eigen onderzoek. De advertenties bieden de consument voldoende informatie om een goede, eerlijke keuze te kunnen maken.

    Het onderzoek betrof 63 gedrukte advertenties van aanbieders van krediet, voornamelijk banken, in kranten en tijdschriften. Slechts in een enkel geval schoten de reclame-uiting tekort. De AFM gaf aan zeer verheugd te zijn met het feit dat aanbieders van krediet zich bij het reclame maken aan de geldende reclame-eisen houden.

    Nog geen onderzoek naar online advertenties
    Bijna alle aanbieders namen de belangrijkste kenmerken van het aan te bieden krediet op in een tabel, wanneer zij in de advertentie een rentepercentage of een maandlast noemen. De consument wordt door het opnemen van deze tabel in staat gesteld aanbiedingen van verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. “Het is belangrijk dat de consument voldoende en juiste informatie krijgt om een goede, afgewogen keuze te maken en te voorkomen dat er te veel wordt geleend”, aldus de AFM, die verder vermeldde reclame voor kredietproducten nauwlettend te zullen blijven volgen. Er zal daarbij voornamelijk aandacht zijn voor goederenkrediet (kopen op afbetaling) en banner-reclames op internet. Internetreclame is niet bij dit onderzoek betrokken. Online bieden websites als Mister Money en Money Magazine onafhankelijke vergelijkingstabellen voor kredietproducten.

    No Comments